Menyemai Lagi


Assalamualaikum dan salam sejahtera,


For my gardening log.

Hari ni menyemai sikit benih lobak merah, lobak putih dan tulasi (holy basil). Saya pindahkan baki 3 pokok terung pendek ke tapak menanam (dalam polibeg juga), selain sawi, bayam dan ketumbar. Harap semuanya dapat tumbuh dengan baik.

Sara tolong menyiram pokok dan mengalihkan polibeg berisi tanah. Seronok betul dia. Sekejap-sekejap dia berdiri depan pintu sambil laung salam, lepas tu dia masuk jawab salam pulak. Hahaha. Tergelak tengok.

Photobucket


Sementara ni tengah tunggu tangkai daun pudina dan pegaga yang beli kat pasar tani keluar akar. Saya rendam dalam air dan tukar airnya 2 kali sehari. Daun-daun yang kering dan tangkai yang mula lembik perlu dibersihkan supaya tidak busuk dan berbau. Yang ni tak dibersihkan lagi.
Segar rasanya bila letak herba-herba berbau harum dalam dapur. Lalat pun tak minat nak singgah :)

Photobucket

Tengah memikirkan apa nak buat dengan russet potato yang dah bercambah ni. Nak tanam tapi macam leceh pulak. Kena google lagi.


7 ulasan:

  1. Semua sayuran ada. Wah..kalau macam ni tak payah beli sayur kat kedai lagilah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebolehnya nak kurangkan pembelian sayur di kedai kalau boleh ditanam sendiri. pastinya lebih bersih dan jimat, kan JR :)

      Padam
  2. Banyak pokok ubi kentang boleh dapat dari 2 biji tu. Matanya gemuk-gemuk dan sihat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang nampak gemuk-gemuk tapi tak pasti cara nak menanamnya. akan follow your blog for revision. mesti nak cuba juga! n__n
      p/s: btw, sangat suka tengok bunga red potato at kebun malay-kadazan girls :)

      Padam
  3. Wani tanam herba tu dlm rumah ke? Jelesnya.. Jelesnya. Senang kan kalo tanam sendiri. Bila nak guna, petik je. Kalo kat kampung mak mmg tanam sendiri daun2 utk memasak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. buat masa ni letak dalam rumah lagi Lyd, tunggu akar dia keluar dulu. dah banyak akar nanti tanam kat luar juga. tapi memang teringin nak tanam herba dalam rumah. bestnya lah kan...huuu

      Padam
  4. tentu sekali baguznet. saya dah mula menanamnya semalam, kita tunggu apa perkembangannya. saya akan update sebagai log :)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...