Buat Kompos / Baja Sendiri



Assalamualaikum dan salam sejahtera,


Longgokan kompos dari daun pokok mangga kering jiran sebelah dicampur rumput yang dicabut dan sisa mentah dari dapur (pastikan bebas minyak) yang berusia hampir 4 bulan nampak semakin matang dan sudah digunakan sedikit.

Photobucket

Dulu selalu juga rasa daun-daun kering ni menyemakkan ruang belakang rumah saya, tapi sejak mengikuti blog bertanam barulah tahu yang ianya boleh ditukar kepada baja/kompos berkualiti tinggi. Sekarang bersyukur, dapat bekalan daun kering free of charge sepanjang masa. Heheh. Ada juga campuran kertas dan kotak terbuang  yang sudah dikoyak kecil. Sambil-sambil siram pokok, curah sikit air atas timbunan daun kering ni supaya kompos cepat terurai. Apa pun saya akan betulkan sikit setting longgokan separa kompos ni supaya molek sikit dipandang mata, insya-Allah bila ada masa dan cukup bahannya.

Lepas ni nak cuba bina keberanian untuk bela cacing untuk kotak kompos bawah dapur pulak. Kena tunggu tuan blog habiskan artikel berkaitan dulu. Saya perasan dalam tanah sebelah rumah ni tak pernah pun terjumpa cacing masa bertanam, yang ada cuma anak-anak lipan dan anai-anai je. Tu maknanya tanah di rumah saya sangat kurang subur. Nampaknya kena import cacing dari kampung lah bulan depan. Err..err..bawak cacing naik keta. Sebenarnya saya sangat geli taw! Aww! Huhuh. Tapi organic gardening punya pasal, akan diturutkan juga lah. Fuuuu~~

 Photobucket

Bekas cambahan tomato dari cawan yogurt terpakai berlubang ditebuk anai-anai



4 ulasan:

  1. Cacing?.
    Saya tak geli.. tapi dulu la... zmn kanak2 saya sbb suka memancing masa tu, buat umpan.
    Skrg?. Oh no!! Rasa2nya tak sanggup kot utk melakukannya lg. (Sbb lama tak buat).

    BalasPadam
    Balasan
    1. SAMA!! (gaya Boboiyot) sama dengan kita la MM. dulu masa kecik ok je, dah besar sikit tetiba jadi geli pulak. huhu

      Padam
  2. bleh anai2 tebuk bekas tu ye. Ada pokok yg dah keluarkan buah tak? Atau baru nak mula berkebun?

    BalasPadam
    Balasan
    1. uishh..tengok mulut anai-anai tu punya la besar. in fact kepala dia lebih besar dari badan! nasib baik binatang kecik je, kalau besar mesti saya dah jerit2. ahaha

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...