Kubu Kompos Dah Siap!




Assalamualaikum dan salam sejahtera,


Basah ketiak mengangkut bata. Kira workout juga nih. Kihkih. Mujurlah Sara sibuk berangan menyanyi dengan kartun pujaannya kat dalam. Biasanya bawak dia keluar untuk siram pokok waktu pagi tapi dia sibuk ‘buat kuih’ pulak. Silap-silap setengah jam je kat luar, mummy tak tahan nak vomit bau poopoo dia. Ceh!

Photobucket

Fortress in the making

Photobucket

Dah siap

Depan je cantik, belakang masih tak penuh lagi. Yang penting angin dapat masuk dan kompos dapat terurai dengan baik. Kompos yang baik tidak akan berbau busuk, baunya seakan segar hutan. Bau kayuan - itu adalah bau bahan organik yang terurai. Dan seronoknya saya terjumpa beberapa ekor anak cacing. ‘Tak sempat’ snap gambar sebab saya ‘malu’ lah. Erkk..

Photobucket

Perkembangan yang lain selain cambahan kalian dan cosmos yang semakin naik, bunga matahari juga sudah dipindah ke halaman. Cepat-cepat berbunga ye Miss SF.

Photobucket

Yang kiri sekali adalah pokok bunga telang sedang cuba beramah mesra dengan Miss SF di sebelahnya. Pokok bunga telang jenis pokok menjalar, mesti dia nak hugs Miss SF nanti. No way! Saya dah pisahkan sikit. Tegur dari jauh je.

Photobucket

Yang ni anak pokok timun jepun. Dah pandai memanjat tali pancang. Cepat betul dia melilit. Baru pindahkan 2 hari lepas. Hmm. Harap-harap dapat la peluang merasa timun tanam sendiri. Amin~


8 ulasan:

  1. Rumah taman ruang kecik aje tak boleh nak buat tembok besar2

    BalasPadam
    Balasan
    1. rumah taman yang kecil sesuai menanam dalam pasu. senang dipindah dan disusun. untuk kompos tak perlu tembok besar, asalkan kemas dan tidak berbau.

      anyway, welcome to dunia maharani-kecik, onlajer. suka baca posting in jawa tu :D

      Padam
  2. good idea la tempat komos tu..saya cadang nak buat macam tu.tapi tak reti macamana nak beli bata tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bata tu sebenarnya balance kontraktor buat tembok pagar, saya pun tak beli sendiri hernyhafiz. cuba tanya kat kedai barang binaan tu, mesti dia tau yg jenis untuk buat tembok tu.

      Padam
  3. Isteri saya memang rajin menanam pokok. Saya cuma bantu bila dia minta tolong, sebab saya sendiri tak begitu rajin untuk hal-hal tu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. asalkan boleh diminta tolong kira ok juga tu JR :p
      p/s: sekali sekala puji la isteri tu sikit, 'pandai awak tanam pokok' kih3

      Padam
  4. OWh tanam sunflower. Penah saya buat onar dekat pokok SF kawan saya dulu. Sampai sekarang menyesal. Huhu... Sebab saya dah potong bunga sunflower dia yg besar. Saya ingatkan takde sape punya. Punya la dia mengamuk sebab dia jaga siang malam macam jaga anak. Huhuhu... Sedih plak saya rasa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. iye?? kehkehkeh. kesian kawan tu ye. kalau saya pun mungkin meroyan juga pokok kesayangan kena potong. tapi bunga matahari senang nak dapat benih dari bunganya yang layu. so rasanya dia akan recover rasa sedih tu, tanam yang baru :)

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...