My Baby - Slow Bolting Coriander Pics


 

Assalamualaikum dan salam sejahtera,


 

Ketumbar dari baka lambat berbunga (slow bolting coriander) yang saya semai pada petang 23hb Mac 2012.

Ini gambar pada pagi 30hb Mac 2012 – cukup seminggu.

Photobucket
Photobucket
Bertunas dalam masa seminggu dikatakan agak cepat. Saya cuma mampu berharap yang kes basil tidak berulang lagi *tadah tangan berdoa*

10 ulasan:

  1. amin..saya juga ada masukkan beberapa biji dalam pasu yang saya letak daun saderi sebab saya rasa daun saderi tak hidup.rupanya kedua2 nya hidup pulak..kongsi2 tempat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saderi tu celery ke atau daun sup eh hernyhafiz? daun sup saya dari belen akar yang saya beli kat pasar, tumbuh tak berapa rimbun la. kalau semai dari biji benih pun jenis lambat bercambah juga tu, kan?

      Padam
    2. sama la celery/saderi.. saya pun banyak kali tanam dari akar tak jadi..kali ni alhamdulillah jadi pulak..

      Padam
    3. owh, sama eh n__n||
      kalau macam tu nak kena try tanam dari benih juga ni. sebenarnya ada benih dah beli lama tapi setiap kali semai macam tak naik pun, rupa2nya lambat percambahannya. yang ada ni pun baru sekali siram dengan baja ikan, besok nak tengok ada perubahan ke tidak.

      Padam
  2. Basil juga menambil masa yang lama untuk bercambah. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu En. Iskandar..cuma untuk kes ketumbar ni harap-harap saya tak tersalah label

      Padam
  3. Saya cuma tanam cili padi dlm pasu, sekarang ia membiak dah jadi banyak pasu pula. Yg bestnya ketika harga cili hidup melambung naik, kami sekeluarga boleh dapatkannya sebanyak mana kerana ia cuma perlu dipetik di laman rumah sendiri....

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada masanya memang harga cili padi melambung di pasaran. kalau ada banyak tanah teringin juga nak tanam secara besar-besaran.
      welcome JR :)

      Padam
  4. Jelesnya tgk org berkebun. Pokok apa yg bleh tanam dlm rumah ye? Kalo bleh tanam senang skit. Mesti puashati mkn sayur tanam sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. jom bertanam Lyd, boleh tambahkan aktiviti kurangkan berat badan..hik3
      cuba semak di www.tanamsendiri.com , banyak tanaman boleh hidup di kawasan redup/kawasan minimum cahaya matahari. benih pun boleh beli di sana. seronok tau bertanam ni :)

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...