Sara yang suka menjilat lantai T.T


Pada usia 11bulan, si kecik Sara saya sangat gemar menjilat apa saja barang yg dia jumpa atau lihat..tak kira lah samada ianya lipatan tikar, mainan, handphone pakcik atau neneknya, kerusi makan di gerai, malah dagu saya! huhuhu…

hari ini saya cuba train dia untuk mengambil barang yg jauh untuk saya..saya point jari telunjuk saya pada remote ASTRO yg agak jauh dari dia juga..saya ulang2 ayat yg biasa saya ucap bila minta sesuatu barang dari tangannya…
“Sara, mama nak..yg tu..Sara tolong ambilkan ye..mama nak..”

Dia pandang muka saya, dia pandang remote itu pula..ulang lagi pandang saya, pandang remote lagi..pelik agaknya bila disuruh2 ni..mula2 dia macam kurang berkenan dgn permintaan saya..dibalingnya saya dgn segala gajah, zebra, badak sumbu (owh, ianya hanya permainan yg kami belikan semasa melawat Taman Rama-Rama tempoh hari..kalau yg original maunya tak penyek mama cekedingnya ni…)

Lama juga saya meminta, dia nampaknya agak keliru..tapi bila perlahan2 saya tolak montot gebunya semakin hampir dengan remote, dia mula mencapainya dan mencampakkan remote tersebut ke arah saya..walaupun agak kurang sopan tapi saya tetap memuji..
“bagus..pandainya anak mama..macam ni la budak pandai..lain kali bagi elok2 ye, jgn la campak2..”

Sangka saya dia pasti akan tersenyum meleret selepas dipuji (well, selalunya memang macam tu la reaksinya bila digelar ‘anak yg pandai’), tapi dia nampaknya kurang puas hati lalu meniarap dan menjilat lantai! ianya adalah kelakuan yg baru dipraktikkan beberapa minggu lepas..bila marah je jilat lantai..aduh, patut la batuk..mama suh makan nasik ko tak mau, ko pegi makan rambut la, semut la..seb baik ko takut ngan ulat gonggok kan Sara..kalo tak memang menjawab laa…huuuuu


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...